opony

Jakie opony zimowe wybrać?

Data dodania: 05-12-2016

Niektórzy producenci opon oferują ogumienie wielosezonowe, którego można używać przez cały rok. I w tym wypadku sprawdzi się przysłowie, że jeśli coś jest to wszystkiego, to jest to niczego. Dobre opony to większe bezpieczeństwo na drodze – na co zimą należy zwracać szczególną uwagę.  Czy opony można założyć samemu, czy należy zlecić to w serwisie (zobacz: Frost-Thermo King)? Jakie opony zimowe wybrać, by osiągnąć najlepsze rezultaty?

Opony zimowe różnią się od letnich przyczepnością, za które odpowiadają bieżniki, czyli regularnie powycinane rowki. Na suchej powierzchni najlepszą przyczepność osiągają opony o gładkiej powierzchni, ponieważ w całości stykają się z jezdnią. Inna sytuacja jest podczas zimy, gdy droga jest mokra. Woda powoduje poślizg, dlatego należy ją odprowadzić, a do tego służą właśnie bieżniki.

Nie ma jednego, najlepszego modelu opon zimowych, ponieważ na drogach panują zmienne warunki. Inna zima panuje w Finlandii, a inna będzie we Francji, dlatego kupując ogumienie, należy kierować się lokalnymi warunkami. Na przykład producenci zauważyli, że w ok. 80% przypadków samochody jeżdżą po śniegowym błocie, a nie lodzie czy czystym śniegu, dlatego stworzono opony specjalnie dedykowane dla takich okoliczności. Wydajność w danych warunkach będzie zależała od ilości bieżników i ich głębokości. Niestety w polskim klimacie nie mamy możliwości przewidzieć, jakiego rodzaju zima nas czeka. Czy będą to głównie przymrozki i lekko oblodzona jezdnia, czy regularne opady śniegu i permanentnie biała droga. Natomiast duży wpływ mamy na wybór jakości opon. Kontrast pomiędzy użytkowaniem tych z górnej i dolnej półki jest kolosalny. Droga hamowania może różnić się nawet o kilka metrów. Ogumienie gorszej jakości może także znacząco utrudniać ruszanie pod górkę lub jazdę slalomem.

Różnica pomiędzy oponą zimową a letnią nie leży jedynie w bieżniku, ale także w mieszance. Letnie pod wpływem zimna twardnieją i tracą na elastyczności, dlatego użytkowanie ich w grudniu byłoby skrajnie nieodpowiedzialne. Zaleca się wymianę ogumienia, gdy temperatura na zewnątrz wynosi ok. 7 stopni Celsjusza. Bieżniki w oponach zimowych powinny mieć co najmniej 4 mm głębokości. Najbardziej popularnym modelem są opony z bieżnikiem kierunkowym w kształcie litery U lub V. Na nasze warunki jest zupełnie wystarczający, ponieważ sprawnie odprowadza wodę i błoto pośniegowe. Jeszcze lepsze warunki jazdy gwarantują opony asymetryczne, z różnymi wzorami rowków ze strony wewnętrznej i zewnętrznej. Odprowadzają wodę równie dobrze, co opony kierunkowe, natomiast zapewniają jeszcze lepszą trakcję na zakrętach.

Opony można zmienić samodzielnie, lecz wymaga to sprawności i odpowiedniego sprzętu. Dlatego większość kierowców zleca to fachowcom w serwisach samochodowych, takich jak Frost-Thermo King. Ogumienie założone nieprofesjonalnie może zagrażać bezpieczeństwu na drodze – zarówno naszemu, jak i innych ludzi. Dlatego warto zapłacić za usługę, ale mieć pewność, że opony zostały poprawnie założone.